luni, 9 ianuarie 2017

Tort sarlota de portocale

Aceasta reteta este preferata mea, din acest motiv fac diferite variatiuni pe ea. Un desert racoritor si savuros, perfect atat vara cat si iarna. Mie, in mod special, imi place sa fac de Anul Nou acest tort. Se poate face si cu alte arome, vanilie, cacao, sau fructe. Pana acum, am incercat pe langa aroma de portocale si un duo de vanilie si cacao. Voi scrie reteta originala, cea cu portocale, pentru ca este cea mai deosebita.  
Ingrediente:

  • coaja rasa de la 3 portocale;
  • 6 galbenusuri;
  • 100 g zahar;
  • 250 ml lapte rece;
  • 2 plicuri de gelatina ( sau 6 foi, eu nu am gasit, de aceea folosesc plicuri);
  • 500 ml frisca batuta si indulcita ( eu folosesc frisca naturala, facuta din smantana cu 24-30% grasime, pe care o mixez cu zahar, daca imi trebuie si pentru decor, sau nu e suficient de tare, voi adauga si intaritor de frisca, dar nu este obligatoriu)
  • 3 portocale se taie felii de 3 mm, se presara cu 3 linguri de zahar si se lasa la frigider 10-12 ore
Blatul:

  • 6 albusuri ( se pot folosi cele ramase de la crema, eu asa fac de fiecare data);
  • 4-5 linguri de zahar;
  • 6 linguri de faina;
  • 6 linguri de ulei;
  • 2 linguri de cafea macinata;
  • 1 praf de copt
Sirop:

  • 1 sticluta de esenta de rom;
  • 1 plic zahar vanilat 
  • 200 ml apa
Mod de preparare:
Primul pas este acela de a pregati portocalele pentru decor, cu 10-12 ore inainte, asa cum am scris mai sus.
Blatul poate fi facut de asemenea din timp, pentru ca oricum avem nevoie de el rece. Pentru a-l prepara, se bat albusurile cu zaharul pana se obtine o bezea, se adauga faina, uleiul, praful de copt si cafeaua, mixandu-se in continuu pana la omogenizare. Se coace intr-o tava mai mica decat recipientul in care va fi pus tortul, deoarece se va pune in interiorul acestuia, fiind imbracat in sarlota.
Crema de sarlota se face astfel: cele 6 galbenusuri se freaca cu zaharul pana se obtine o spuma, apoi se adauga laptele rece. Amestecul obtinut se pune pe foc la bain-marie, amestecandu-se in continuu cu o lingura de lemn, pana se ingroasa. Eu pun si o lingurita de faina( daca faceti asa, amestecati cu telul pentru a nu se forma cocoloase), pentru a obtine consitenta dorita. Se adauga coaja de portocala. In acest timp, se pune gelatina la inmuiat, conform instructiunilor de pe plic, adaugandu-se apoi in crema, dupa ce aceasta s-a ingrosat  si a fost luata de pe foc, si se omogenizeaza. Se lasa la racit. Intre timp pregatim frisca: 

  • 500 ml smantana cu 24-30% grasime;
  • 4-5 linguri de zahar ( dupa gust);
  • 1 plic zahar vanilat, sau cateva picaturi de esenta de vanilie.
Toate aceste ingrediente se mixeaza impreuna, pana se intareste smantana. Asa cum am mai spus, daca nu este suficient de tare, se poate adauga un plic de intaritor de frisca, si se mai bate inca un minut. Dupa ce s-a racit crema, adaugam si frisca, amestecand pana se incorporeaza bine.
Asamblarea tortului este cheia succesului in ce priveste aspectul. Este un tort rasturnat, deci il vom pune in orice recipient dorim: oala, cratita, tava, in functie si de forma aleasa. Eu l-am facut si rotund, intr-o olita de 2,5l dar si dreptunghiular, intr-o tava. E bine sa ne gandim la forma inainte de a coace blatul, ca sa nu fie  nevoie sa decupam apoi. Iata cum facem pentru a obtine un tort splendid:
Dupa ce am ales recipientul care va da forma, il pregatim, asezand pe fundul acestuia celofan umezit (eu am pus folie alimentara) in asa fel incat sa acopere si marginile vasului, ca sa nu curga sarlota pe langa celofan, apoi asezam feliile de portocale, asa cum vrem sa arate pe tort. Apoi adaugam jumatate din compozitia de sarlota, inseram blatul (este esential ca acesta sa fie mai mic cu 2-3 cm ca si diametru, fata de recipient) il insiropam si lasam 2 minute sa absoarba siropul, apoi turnam restul compozitiei de sarlota. Se lasa la frigider pana se intareste sarlota. Eu il fac de obicei seara pt a fi servit a doua zi, sau, dimineata, daca trebuie servit seara. Cand este complet prinsa sarlota, se poate rasturna pe farfuria de tort si decora cu frisca, sau poate fi rasturnat inainte de a fi servit, pastrand aspectul cu fructe.




2 comentarii:

  1. Minunată reţetă. Felicitări. Voi incerca să-l fac şi eu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va incurajez sa-l faceti! Mie imi place asa mult, incat fac mereu variatiuni pe tema lui.:)

      Ștergere